Kartlegge biologisk mangfold Ved forvaltning av skogen, må man ha kjennskap til det biologiske mangfoldet. I denne oppgava skal du registrere plantearter og hvor vanlige de er. Planter kan fortelle oss hva slags naturtype vi har, om den er tørr eller fuktig, rik eller fattig.
![](/uploads/uploads/oppgaver/_110x110_crop_center-center_none/20210310_123159.jpg)
Fra vann til is I dette forsøket skal du forske på vannets egenskaper når vann fryser til is. Vi skal også studere hva som skjer med lufta når den blir avkjølt.
![](/uploads/uploads/oppgaver/_110x110_crop_center-center_none/20210302_144657-Snøforsking-HOU.jpeg)
Snøforsking Målet med oppgaven er å registrere og observere snø og faseovergangen fra snø til vann.
![](/uploads/uploads/oppgaver/Tegninger/_110x110_crop_center-center_none/Seljefløyte.png)
Seljefløyte Det er bare om våren når sevja (plantesaften) stiger opp i plantene at du kan skjære av en kvist og lage deg et emne til seljefløyte. Det er best å bruke selje eller rogn. Hvis du aldri har spikket før kan det også være lurt å spikke litt først før du starter arbeidet med seljefløyten.
![](/uploads/uploads/oppgaver/_110x110_crop_center-center_none/BildeAvMaur.png)
Bli kjent med maur ute i skogen I denne oppgaven er målet å bli kjent med maur og bostedet, maurtua. Oppgaven er laget til naturfag 1.-7.trinn. Oppgaven egner seg godt som aktivitet i forbindelse med skogsturer/skogdager.