Kartlegge biologisk mangfold
Nedlastinger
Kompetansemål
-
- utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere dei på ulike måtar (6. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 5.-7. trinn -
- gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 5.-7. trinn -
- måle radius, diameter og omkrins i sirklar og utforske og argumentere for samanhengen (6. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
Ved forvaltning av skogen, må man ha kjennskap til det biologiske mangfoldet. I denne oppgava skal du registrere plantearter og hvor vanlige de er. Planter kan fortelle oss hva slags naturtype vi har, om den er tørr eller fuktig, rik eller fattig.
Innledning
Det er særlig moser og lav som kan fortelle oss om det er tørt eller
fuktig. Mose har ikke røtter, og må derfor ta opp vann gjennom
overflaten. Mose trives med andre ord best der det er fuktig. Lav er en
sopp; det er en sopp som lever i samliv med en alge (encellet plante).
Soppen tåler uttørking, og beskytter algene mot uttørking. Der det er så
tørt at planter ikke trives, finner vi lav. Hvor mye lav eller mose vi
finner, kan dermed gi en pekepinn på hvor tørr eller fuktig en skog er.
Om en naturtype er «rik eller fattig» handler om tilgang til næringsstoffer i jorda. Enkelte arter er mer kresne enn andre, og vil kun finnes der det god tilgang på næringsstoffer. Blåveis er en slik plante. Finner du blåveis, vet du at «her er det rikt». Andre arter er ikke så nøye, og klarer seg stort sett over alt. I en fattig naturtype er det altså færre arter som klarer seg, enn der det er rikt. Som en tommelfingerregel kan vi derfor si at stort mangfold av arter tyder på en rik naturtype.
Utstyr
- en pinne med en 17,85 cm lang hyssing
- flora/ark med oversikt over de vanligste artene
Gjennomføring
Du skal registrere plantearter innenfor en sirkel med radius 17,85 cm.
Kast pinnen med den 17,85 cm lange hyssingen ut i feltet der plantene skal registreres. Der spissen lander, settes pinnen i bakken. Ta tak i hyssingen, og før den rundt pinnen slik at en sirkel med radius 17,85 cm formes. Innenfor denne sirkelen skal artene registreres.
Start med å granske om det er lavarter innenfor sirkelen, og i så fall hvor stor del av sirkelen laven dekker. Se deretter etter mose, og hvor mye det er av den. Sjekk til slutt hvilke andre planter det er i sirkelen. Prøv også å finne navn på artene!
For å angi mengden av de ulike artene, angi hvor stor del av sirkelen arten dekker. Angi et prosenttall, eller bruk disse intervallene (kan også gjøres om til brøk):
- 0–25 %
- 26–50 %
- 51–75 %
- 76–100 %
Regn ut arealet av sirkelen.
Areal av en sirkel: A = π · r · r
π = 3,14
r = 17,85 cm
Hvor mange ganger må du kaste pinnen og gjøre registreringer, for at det til sammen skal bli 1 m2?
Nå har du registrert plantearter på skogbunnen. Hva kan det fortelle deg om naturtypen?
- Er den tørr eller fuktig?
- Er den næringsrik eller næringsfattig?
Forholdene tørr/fuktig, rik/fattig påvirker altså hvilke arter som trives og vokser i skogen. Kan du komme på andre faktorer som påvirker artsmangfoldet?