![](/uploads/uploads/oppgaver/_110x110_crop_center-center_none/Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg)
Med kroppen som målestokk Praktisk oppgave der elevene utfører målinger med utgangspunkt i egen kropp, for deretter å måle med målebånd/meterstokk. Dette vil gi erfaringer med måling og ulike målenheter, og dessuten mulighet til å reflektere over hvorfor et internasjonalt system for enheter finnes.
Hastigheten på en maur Maur slutter aldri å fascinere. De er mange, og de er forskjellige og de finnes nesten over hele verden. I denne oppgaven skal vi undersøke hvor fort maur kan forflytte seg ved å registrere strekning og tid, for til slutt å beregne farten.
Kartlegge biologisk mangfold Ved forvaltning av skogen, må man ha kjennskap til det biologiske mangfoldet. I denne oppgava skal du registrere plantearter og hvor vanlige de er. Planter kan fortelle oss hva slags naturtype vi har, om den er tørr eller fuktig, rik eller fattig.
![](/uploads/uploads/oppgaver/_110x110_crop_center-center_none/SirkeløvelsenNorskVersjon.jpg)
Finn konstanten 3,14 i sirkelen I denne øvelsen lærer du hvordan konstanten 3,14 er forholdet mellom omkretsen og diameteren i en sirkel. Du vil også lære hvordan man kan bruke måleenheter utenfor standardenhetene som f.eks. SI-systemet.