Hastigheten på en maur
Kompetansemål
-
bruke variablar og formlar til å uttrykkje samanhengar i praktiske situasjonar (6 trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
Maur slutter aldri å fascinere. De er mange, og de er forskjellige og de finnes nesten over hele verden. I denne oppgaven skal vi undersøke hvor fort maur kan forflytte seg ved å registrere strekning og tid, for til slutt å beregne farten.
Utstyr
- En trepinne på minst 0,5 meter
- Klokke
- Tusj
- I Pad eller noe å skrive på
- Målebånd
Tips til gjennomføring
Denne oppgaven bør gjennomføres på en dag hvor det er opphold og gjerne varmt og solrikt vær. Da er aktiviteten i maurtua stor og oppgaven er lett å gjennomføre. Sett startstreken minst 10 cm opp på pinnen, da vil det bli lettere å registrere starten.
Teori
Maur er kjent for å være sterke, da de evner å bære barnåler og liknende som veier mer enn dem selv. Sammenhengen mellom vei, fart og tid er gitt ved formelen: Hastigheten = Strekningen/Tiden. I denne oppgaven er strekningen avstanden mellom merkene på pinnen, det vil si 0,5 meter. Tiden er den tiden en maur bruker på å krype oppover på pinnen. Mål tiden i sekunder for da kan farten regnes i m/s.
Gjennomføring
Merk pinnen med en startstrek og en målstrek. Avstanden mellom start og mål skal være 0,5 meter.
Sett pinnen ved foten av maurtua og vent på at en eller flere maur begynner å krype oppover pinnen. Velg ut en maur og registrer tiden den bruker fra start til mål. Bruk formelen under og
Hastighet (v) = Strekningen (s)/Tiden (t)
Tiden
Mål tidsforbruket på minst 4 ulike maur, bruk formelen og regn ut hastigheten, slik at du får 4 ulike målingene.
Finn gjennomsnittlig hastighet på en maur ved formelen:
Gjennomsnitt = Summen av hastighetene/ Antall registrerte hastigheter
Hva synes du om farten til en maur sammenliknet med farten til oss mennesker når vi går uten å anstrenge oss.