Finn konstanten 3,14 i sirkelen
Nedlastinger
Kompetansemål
-
- måle radius, diameter og omkrins i sirklar og utforske og argumentere for samanhengen (6. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
I denne øvelsen lærer du hvordan konstanten 3,14 er forholdet mellom omkretsen og diameteren i en sirkel. Du vil også lære hvordan man kan bruke måleenheter utenfor standardenhetene som f.eks. SI-systemet.
Innledning
Når vi måler lengder i naturen bruker vi ofte cm eller m som måleenheter. I denne oppgaven skal vi bruke fotlengden som måleenhet. Ved hjelp av våre egne føtter skal vi finne sammenhengen mellom omkretsen og diameteren i en sirkel. Til denne oppgaven er det et registreringsark som kan skrives ut.
Arena
Denne øvelsen kan gjennomføres både ute og inne. Den krever kun et flatt område hvor det er mulig å lage en sirkel med en diameter fra 2 til 4 meter.
Utstyr
Merkeutstyr ute: Flis, pinner eller merkespray
Merkeutstyr inne: Kritt eller Post-it-lapper
Gjennomføring
Lag en sirkel på bakken med en diameter 2-4 meter. Merk av et startpunkt.
Svar på følgende spørsmål:
- Hva er definisjonen på omkrets?
- Hvor er diameteren i en sirkel?
Øvelsen
Gå til startpunktet og gå rundt sirkelen mens du teller antall fotlengder (sett føttene inntil hverandre som vist på tegningen).
Gå til startpunktet og gå tvers over sirkelen gjennom sentrum (diameteren) mens du teller antall fotlengder (sett føttene inntil hverandre som vist på tegningen).
Nå har du oversikt over antall fotlengder rundt sirkelen og langs diameteren. Nå skal du dele (dividere) antall skritt rundt sirkelen på antall skritt langs diameteren. Hvilke tall vil du da få?
Dette kan også uttrykkes i i denne formelen: Antall skritt rundt sirkelen/Antall skritt langs diameteren
- Hvilket tall fikk du?
- Hvilket tall fikk de andre i klassen?
Så et grublespørsmål til slutt.
- Må alle som skal gjøre denne oppgaven ha samme skostørrelse?