Skogaktør og ansvarlig for skoleskogdag!
Veilederen er laget for privatpersoner, organisasjoner og bedrifter som skal arrangere en skoleskogdag i samarbeid med en skole.
Hvorfor arrangere en skoleskogdag?
Grunnlaget for all undervisning i skolen ligger i Læreplanverket, Kunnskapsløftet 2020. Den består av en overordnet del og læreplaner for hvert enkelt fag. En skoleskogdag er en perfekt ramme for å jobbe med de overordnede målene. Respekt for naturen og miljøbevissthet ligger som et eget kapittel i opplæringens verdigrunnlag. Det er også utarbeidet egne prinsipper for læring, utvikling og danning hvor de tverrfaglige tema “Folkehelse og livsmestring” og “Bærekraftig utvikling” er naturlig å jobbe med ute. Skogen kan være læringsarena i mange ulike fag og på ulike klassetrinn, men erfaringsmessig så velger mange å jobbe med skogen som ressurs på mellomtrinnet, fra 4-7 trinn.
Planlegging av en skoleskogdag?
En skoleskogdag er et samarbeid mellom skole og skognæringen. Skoleskogdager kan arrangeres hele året, men erfaringsmessig ønsker mange skoler slike arrangement i august og september eller mai og juni. For å få oppnå et godt resultat bør skoleskogdagen det være et samarbeidsprosjekt mellom deg som skogaktør og skolen.
Skoleskogdagen bør kobles opp mot flere fag, og fylle flere læreplanmål i de aktuelle fagene. På den måten vil opplegget vektlegges sterkere fra skolens side, og interessen for å bruke tid til for- og etterarbeid vil øke. Resultatet blir et bedre læringsutbytte.
Det er ikke alltid nødvendig med en hel dag ute, en halv dag kan ofte være nok. Spesielt hvis klassen planlegger å bruke deler av dagen på for- og etterarbeid.
I dette kapittelet har vi samlet noen punkter som kan komme til hjelp under planleggingen.
Hvordan er skolen organisert
Skolene har overordnede planer, de legges gjerne ½ år i forkant. De fleste skoler har planleggingsdager den første uka før skolen starter opp igjen om høsten. Det kan være lurt å invitere seg inn på våren, slik at skoleskogdagen kommer inn på planen når årsplanene legges.
Lærere med parallelle klasser samarbeider ofte tett. Noen skoler har trinnledere. Ved andre skoler er ansvar for de ulike fagene fordelt på ulike lærere. Det vil derfor variere hvem man bør kontakte. Uansett vil man kunne oppleve at samarbeidet er personavhengig. Det kan derfor være en fordel å presentere sitt ærend ovenfor skoleleder, slik at ledelsen kan sette inn den rette læreren på prosjektet.
Kontakt med skolen
Her finner du tips til hva som er viktig når man søker kontakt med en skole.
- Bli enige om et samlingspunkt i skogen som er fast plass for å motta beskjeder, hente utstyr og som kan brukes som pauseområde.
- Avklar forventingene rundt skoleskogdagen. Hvilke læremål er sentrale og hva som skal være for- eller etterarbeid?
- Gjør deg kjent med skolens regler og prosedyrer og bruk dem på skoleskogdagen også.
- Kartlegg hvor stor erfaring elevene har med å jobbe ute, det har betydning for valg av oppgaver og mengden oppgaver som skal planlegges.
- Kom med tips til bekledning og valg av sko for skoleskogdagen.
- Avklar hvilke læremidler elevene skal/bør ha med seg.
- Bli enig med lærerne hvilke oppgaver de skal ha på skoleskogdagen
Egne arbeidsoppgaver.
- Finn egnet utearealer gjerne i nærheten av skolen slik at elevene kan gå eller sykle til arrangementet.
- Gjør en avtale med grunneier om bruk av området. Se forslag ________
- Kontakt potensielle samarbeidspartnere
- Legg en plan for hvor demonstrasjoner og oppgaver skal gjennomføres.
- Lag en liste over hva du må pakke med deg
- Gå igjennom sjekklista “Sikkerhet og bruk av utstyr”.
Hvilke arbeidsoppgaver bør legges til lærerne og elevassistentene.
- Lede for- og etterarbeid sammen med elevene
- Organisere elevgrupper
- Tilrettelegge for elever med spesielle behov
- Være medhjelper under de praktiske øvelsene.
Skogdag
Det viktigste med en skogdag er å formidle at skognæringen drives etter de bærekraftige prinsippene. For skolen er det viktig at de utvalgte læremålene blir oppfylt, men alt kan imidlertid ikke måles i læremål. Etter en skoledag er det også viktig at elevene opplever
- En nysgjerrighet og økt interesse for skogen
- Økt forståelse for skogbruk og skogen som næring
- Gode naturopplevelser
Innholdet i en skogdag
Lære med skogen har utarbeidet en læringsmodell som heter Miljølæretrappa. Den kan være en god mal på hvilke typer oppgaver man bør legge på ulike alderstrinn. Du finner Miljølæretrappe som eget tema under Pedagogiske råd og tips.
Lære med skogen har også utarbeidet en del oppgaver som kan brukes på skoleskogdag. Under finner du en liste med forslag.
- Skogplanting
- Kløyving av ved
- Saging av stammeskiver
- Høyden på et tre
- Diameteren på et tre
- Hogg et tre med øks
Lykke til med skoleskogdagen!