Skogplanting
Kompetansemål
-
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 3.-4. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
Denne oppgaven er laget som en veiledning til elever som skal gjennomføre skogplanting i forbindelse med skoleskogdag. Det kan være lurt å lese denne oppgaven før du starter det praktiske arbeidet.
I Norge planter vi skog om våren og om høsten. I denne oppgaven finner du tips til gode planteplasser og en beskrivelse av hvordan man planter
Når du skal ut å plante er det viktig å ha gode sko. Ofte er det bløtt i marka og det kan også hende at du må "rydde unna" litt kvist med beinet før du setter ned planten.
Skogplantene kommer fra en planteskole. Der har de vokst i 2 år i pottebrett som består av små sylindere med jord oppi. Når vi tar opp planten fra potta har vi fått en pluggplante. Se tegningen under.
Til skogplanting bruker vi et plantespett. Som regel setter vi ut cirka 200 planter på et dekar skogsmark. Da er det 2,2 meter mellom plantene. Når elever planter på skoleskogdager har ofte en instruktør satt opp retningsstikker. De bestemmer planteretningen og er som regel røde flagg slik at de er synlige i terrenget. Under finner du en tegning som viser planteretningen og avstanden mellom radene i et område som skal plantes til.
For at plantene skal vokse må vi finne en god planteplass. Målet er å gi planten så gode vekstvilkår som mulig. Da må planten ha tilgang på næring, passe temperatur, tilgang til vann og vern mot vind, snø og tråkk. Dette oppnår man ofte ved å plante inntil stubber, stener og kvisthauger.
Nå vet du litt om hvordan man skal plante skog og du er klar for å delta på skogplanting. Til slutt har vi laget 2 spørsmål som du kan undre deg litt over og prøve å finne svar på sammen med klassen.
Hvorfor kan vi nesten garantere at området rundt en stubbe er en god planteplass?
Hvilke planter tror du vokser opp hvis vi ikke hadde plantet i dette skogområdet etter hogst?