Vann i jord
Kompetansemål
-
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 8.-10. trinn
Oppgavetype
- Kritisk tenking og refleksjon
I denne oppgaven skal du forske på ulike jordtypers evne til å holde på vannet i jorda. Det har stor betydning for hvilke planter som vokser på de ulike stedene.
Innledning
Vann er viktig for alt liv på jorda. Nesten alle planter tar opp vann gjennom røttene i jorda. Noen planter krever mye vann, andre lite. Jord består av organisk materiale, stein, silt og sand. Alle disse materialene har ulik evne til å holde på vannet. Av den grunn har jordtype stor betydning når vi bruker jorda. I dette forsøket skal du forske litt på disse forskjellene.
Arena
Innendørs i et naturfagrom, kunst- og håndverksrom eller utendørs i vår- og høstsemesteret.
Utstyr
- 3 tomme kar
- 3 hermetikkbokser
- 3 ulike jordarter
- Bor med metallbor
- Hyssing
Før forsøke igangsettes, må elevene lage en hypotese om hva de tror vil skje.
Finn 3 hermetikkbokser og bor ut 5 like hull i bunnen av boksene og to hull på sidene av boksene, slik at de er mulig å henge opp boksene i en tråd. Fyll boksene ¾ fulle med tre forskjellige jordarter. Én jordart i hver boks. Sett et kar under hver av boksene for å ta imot vannet som renner ut av hullet i bunnen. Ta et litermål og fyll boksene opp med vann. Hver boks skal ha lik mengde vann.
Finn ut hvilken boks som slutter å dryppe først, og hvilken boks som slutter å dryppe sist.
Bruk observasjonene og finn ut hva slags jord som holder lengst på nedbøren.