Hvor fort løper en maur?
Kompetansemål
-
- bruke variablar og formlar til å uttrykkje samanhengar i praktiske situasjonar (6. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 5.-7. trinn -
- utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjonar (4. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 3.-4. trinn -
- utforske, forklare og samanlikne funksjonar knytte til praktiske situasjonar (8. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 8.-10. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
Maur er nesten alltid i aktivitet. I denne oppgaven er målet å finne hastigheten til en maur. Deretter skal du sammenlikne farten med vår gangfart eller løpehastighet. En spennende og morsom matematikkoppgave som passer fra 4. trinn og oppover.
Innledning
Om vi er maur eller mennesker så går/løper vi med en fart som er mulig å måle. Sammenhengen mellom fart, streking og tid er gitt ved formelen:
fart = strekning : tid
Det betyr at hvis vi kjenner en strekning og tar tiden på hvor raskt vi beveger oss langs denne strekningen, kan vi finne farten. Her er det naturlig å beregne farten i m/s. I ei maurtue finnes det tusenvis av maur og de har ulik fart. Derfor må du gjennomføre flere målinger og regne ut gjennomsnittet, som er gitt med formelen:
gj.snitt hastighet = (måling 1 + måling 2 + måling 3 osv.) : antall målinger
Arena
En maurtue med maur som er i aktivitet
Utstyr
- meterstokk
- stoppeklokke
- noe å skrive på
Gjennomføring
a) Hold meterstokken på skrå inntil maurtua og vent på at en maur begynner å krype oppover meterstokken. Ta tiden den bruker på å gå en meter. Bruk formelen som står i innledningen til oppgaven og regn ut farten.
Gjennomfør flere målinger.
b) Regn ut gjennomsnittsfarten av målingene.
Maur som lever i Norge er mellom 0,5-1 cm lange. Finn ut hvor mye større du er i forhold til mauren, ved å bruke følgende formel:
forholdet i lengden = din lengde målt i cm : maurens lengde i cm
c) Finn ut hvor fort du må gå/løpe for ¨holde samme fart som mauren, når du tar hensyn til forskjellen i størrelse mellom maur og menneske. Tips: Multipliser forholdstallet med gjennomsnittlig hastighet på en maur.
d) Hva betyr ordet arbeidsmaur og hvilken sammenheng er det mellom dine beregninger og dette uttrykket?