Registrering av spetter, finker og meiser
Nedlastinger
Kompetansemål
-
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 3.-4. trinn
Oppgavetype
- Tverrfaglig undervisningsopplegg
I denne oppgaven skal du registrere hvilke fugler som besøker fuglebrettet og finne leveområdet til de ulike artene. Du lærer også litt om kroppen til fuglen og hvordan fuglene er tilpasset miljøet de lever i. Oppgaven består av både praktiske og teoretiske arbeidsoppgaver og egner seg også godt til hjemmearbeid.
Innledning
I Norge lever det mange ulike fuglearter. Noen oppholder seg i hagene og fritidsområdene våre, mens andre arter lever nær havet eller i skogen. Mange av småfuglene våre er på en eller en annen måte avhengig av skogen, selv og vi observerer dem på fuglebrettet, hager eller parker der vi bor.
I denne oppgaven skal du gjøre deg kjent med spettene, finkene og meisene, og prøve å finne særegenheter og fellestrekk med de ulike fuglefamiliene. Til slutt skal du diskutere med en læringspartner om hvor godt de ulike fugleartene er tilpasset miljøet de lever i.
Kommentarer og faglige tips
Når du skal observere fugler er det viktig å finne et sted hvor du kan sitte godt og er lite synlig. Fuglene er mest aktive når det er lyst og det er lettest å observere dem tidlig på dagen. Ta gjerne bilder av fuglene, da har du mulighet til å artsbestemme dem i ettertid.
I februar hvert år arrangeres det fugletelling, hvor du skal registrere det høyeste antall du har observert samtidig av ulike arter. Hvis du gjennomfører denne oppgaven i februar kan du registrere funnene på www.fuglevennen.no.
Gjennomføring
Registrering av fugler
Skriv ut registreringsskjema "Registrering av fugler" som ligger som PDF under nedlastinger i denne oppgaven.
Før du starter registreringen er det lurt å gjøre seg litt kjent med de ulike fugleartene, slik at du kan kjenne igjen de vanligste artene når du skal registrer dem ute.
Finn en fin plass hvor du ser fuglene godt, uten at du forstyrrer dem. Bruk skjemaet i oppgaven og registrer de ulike artene og det høyeste antallet av arten som oppholder seg på foringsplassen samtidig. Du bestemmer selv hvor lenge du vil sitte å registrer, men du bør sitte minimum 1 time.
Teorioppgaver
1) Skriv ut bildet «Fuglekroppen arbeidsark». Bruk internett eller fuglebøker og finn navnet på de ulike kroppsdelene til fuglen. Skriv navnene inn i tegningen. Du kan også bruke skissen til å lage en tegning av en fuglene du har registrert på foringsplassen.
2) Lag en tegning av nebbet til en meis, spett og en fink.
3) Studer tegningen du laget av nebbene til fuglene og finn ut hvordan nebbet er tilpasset det de spiser.
4) Hvilken funksjon har stjerten til fuglene?
5) Diskuter med en læringspartner om det er mulig å se hvor en fugl lever ut fra utseende på fuglen. (Tips: Se på nebbet, føttene, vingene)