Kunnskap som demper konflikt
Skogselskapet i Hedmark, NJFF Hedmark og landbrukskontoret for Våler og Åsnes sammen med Skogkurs, har lansert ressursheftene: Store rovdyr og Skog og utmark. Heftene er laget for å dekke noen av kompetansemålene for ungdomsskolen.
Det var tydelig glede og lettelse da duken ble tatt bort fra pappeskene og prosjektgruppa kunne lukte og kjenne på de ferske heftene som kom fra Flisa Trykkeri.
Dette ble bedre enn jeg hadde tenkt. Med disse blir det enda lettere å ta det faglige inn i undervisningen, for både oss og lærerne i skolen, sier Marius Hassve fra NJFF i Hedmark.
Hvem kan bruke heftene?
Ressursheftene er tilgjengelig gratis digitalt og heftene kan etter hvert kjøpes trykt i bl.a. Skogkurs sin nettbutikk. Ungdomsskolene i Åsnes og Våler vil få klassesett i forbindelse med skoledager med Skogselskapet og NJFF på nyåret.
Selv om dette i utgangspunktet ble laget til Naturbruk i skolen-dagene som arrangeres med ungdomsskolene her i kommunen, har vi vært bevisst på at disse heftene også skal kunne brukes av andre skoler i landet, sier Pia Knøs Lund hos landbrukskontoret for Våler og Åsnes.
Konfliktdemping i ulveområder
Utgangspunktet for prosjektet var at Åsnes og Våler søkte midler fra Miljødirektoratet om konfliktdemping rundt ulverevir. Sammen med Skogselskapet og Norges Jeger-og fiskerforbund (NJFF) i Hedmark ble dette et samarbeid om å lage skoledager for 8.–10. trinn i de to kommunene. Det ble fort tydelig at man ønsket å gi ungdommene opplevelser og faktabasert læring som kunne gi de egne argumenter, noe utover argumenter som kommer fra praten rundt kjøkkenbordet hjemme.
Lærer 300 elever å argumentere med fakta
I løpet av et skoleår har NJFF Hedmark og Skogselskapet i Hedmark en til to forskjellige dager med hvert av trinnene fra 8.–10. trinn, noe som i disse to kommunene tilsvarer ca. 300 elever. På 8. trinn blir de invitert til Skogbruksmuseet i Elverum hvor har en dag med dialog øvelser. Her blir de delt opp i grupper som skal argumentere for eller imot ulv. På 9. trinn får de være med på en jaktdag, enten due- eller harejakt med der tilhørende matlaging, og på 10. trinn er det en dag med isfiske.
De får nye opplevelser som å få første fisk og fyre bål for første gang. Det mest rørende er at vi treffer elevene igjen flere ganger og dermed ser at opplevelsene blir etter hvert til et helhetsbilde, sier Lars Erik Rønningen i Skogselskapet i Hedmark.
Også vekker vi en interesse hos flere, og vi får dermed fortelle om hvordan man både kan gjør mer av dette på fritiden eller hvilke utdanningsmuligheter som finnes innen naturbruk, sier Mari Tangen Evensen fra NJFF i Hedmark.
Heftene skal være et bidrag til å fylle målene i lærerplanen som går på bærekraftig utvikling, friluftsliv og naturfag. Skogkurs, ved Anna Lena Albertsen, har vært redaktør for ressursheftene.