Naturens forundringssti
Nedlastinger
- Forundringssti 1 (PDF)
- Forundringssti 1 - til læreren (PDF)
- Forundringssti 2 (PDF)
- Forundringssti 2 - til læreren (PDF)
- Forundringssti 3 (PDF)
- Forundringssti 3 - til læreren (PDF)
- Forundringssti 4 (PDF)
- Forundringssti 4 - til læreren (PDF)
- Forundringssti 5 (PDF)
- Forundringssti 5 til læreren (PDF)
- Forundringssti 6 (PDF)
- Forundringssti 6 til læreren (PDF)
Kompetansemål
-
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 3.-4. trinn -
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Oppgavetype
- Natursti
- Kritisk tenking og refleksjon
Formålet med forundringsstien er å skape undring og forundring hos elevene ute i naturen. Snarere enn å presentere en fasit, ønsker vi å motivere til grubling, forskning, diskusjon og spørsmål.
Innledning
Naturens forundringssti består av 10 poster om natur og friluftsliv. Det er ikke oppgaver med en entydig fasit, derfor er det viktig at de følges opp med en felles samtale. Det er her, i
den felles diskusjonen og utdypingen, at mesteparten av læringen vil
foregå. Se Naturens forundringssti - til læreren.
Arena
Postene henges opp i skogen.
Utstyr
Det er laget tre likeverdige sett med "naturens forundringssti", 1, 2 og 3, med hvert sitt dokument "til læreren".
Gjennomføring
Forarbeid
Naturens
forundringssti er et sett med ti poster. Læreren må selv laste ned,
skrive ut og henge opp postene på valgfritt sted. Tema for postene er
skog og friluftsliv, og det beste er derfor om postene henges opp i en
skog. Hver post er selvstendig og kan brukes uavhengig av de andre.
Dette innebærer at postene ikke trenger å gjennomføres alle på én gang;
de kan gjerne fordeles på flere dager.
Underveis
Ved
hver post er det meningen at elevene skal tenke seg om. Med den
kunnskapen de har, må de forsøke å komme frem til en løsning og/eller
begrunne sine synspunkter. Det er fint om de tenker hver for seg, men
det er også meningen at de skal utveksle kunnskap og meninger. Det
anbefales at det dannes grupper på tre til fem elever. Dersom læreren
følger elevene på hver post, kan læreren bidra med å stille gode
tilleggsspørsmål for å belyse oppgaven fra flere sider. Se utfyllende
informasjon til læreren, Naturens forundringssti - til læreren.
Etterarbeid
Dersom elevene gjennomfører oppgavene alene, anbefales det å bruke tid i klasserommet på en felles gjennomgang.
Naturens forundringssti er utviklet med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.