Med kroppen som målestokk
Nedlastinger
Kompetansemål
-
- måle og samanlikne storleikar som gjeld lengd og areal, ved hjelp av ikkje-standardiserte og standardiserte måleiningar, beskrive korleis og samtale om resultata (2. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 1.-2. trinn -
- måle radius, diameter og omkrins i sirklar og utforske og argumentere for samanhengen (6. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 5.-7. trinn -
- bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining (3. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 3.-4. trinn -
- bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining (4. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 3.-4. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
Praktisk oppgave der elevene utfører målinger med utgangspunkt i egen kropp, for deretter å måle med målebånd/meterstokk. Dette vil gi erfaringer med måling og ulike målenheter, og dessuten mulighet til å reflektere over hvorfor et internasjonalt system for enheter finnes.
Innledning
I Norge bruker vi det internasjonale systemet for enheter (SI-systemet), men i visse sammenhenger henger fremdeles de gamle målenhetene igjen, f.eks. 55 tommers TV, 1 favn ved og 27 fots seilbåt. Målenheter fra gamle dager var gjerne relaterte til kroppen. Men hvor lang er en fot, og hvor bred er en tomme? Dette vil variere fra person til person, og dermed er det ikke så overraskende at definisjonen av hva f.eks. en tomme er, har variert både mellom land og opp gjennom historien.
Utstyr
- Utskrift av PDF - Med kroppen som målestokk
- Målebånd
Arena
- Ute i skogen
Gjennomføring
Ute i skogen må elvene finne noe de vil måle, og deretter bestemme hvilken kroppsdel de vil bruke. Etter å ha målt med kroppsdelen, må de måle med målebånd, meterstokk eller annet måleutstyr.
Det er viktig at enten en gruppe eller hele klassen måler de samme objektene, slik at de kan sammenlikne resultater.
Etterarbeid
- Når ble resultatet mest presist - med kroppen som måleutstyr, eller med målebånd?
- Når ble resultatene mest like mellom elevene - med kroppen som måleutstyr, eller med målebånd?
- I Norge bruker vi målenheten "meter" når vi skal måle noe, i likhet med andre land i verden. Hva er fordelene med at landene i verden har blitt enige om det samme systemet (SI-systemet) for å måle lengde, vekt, fart, temperatur osv.?
Ekstra: Ikke alle land i verden bruker det samme systemet. Kan du nevne land som ikke måler lengde i meter og vekt i kg?
Visste du at ...
... verdens minste bille lever i norske skoger? Den er ikke tykkere enn et hårstrå! Og hvis du legger tre-fire hårstrå ved siden av hverandre, får du billens lengde. Billen Baranowskiella ehnstromi er så bitteliten at den lever hele sitt liv i soppen seljekjuke. Kroppsformen og størrelsen gjør at den kan krype inn i porene.
Planter og dyr i skogen er tilpasset miljøet de lever i, og derfor er de akkurat så store de er. Trær er kjempestore, fordi det gjør at de vokser seg høyest og vinner konkurransen om å strekke seg etter lyset.