Vann i planter
Nedlastinger
Kompetansemål
-
- bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 3.-4. trinn -
- utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 3.-4. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
I denne oppgaven er målet å forske på vannopptaket i plantene og forstå hvordan vannet i plantene er en del av vannets kretsløp.
Innledning
Vann er viktig for alt liv. Vann forekommer i tre faser: vann, is og damp. Vannmolekylet består av 2 hydrogenatomer og 1 oksygen atom. Den kjemiske formelen til vann er H2O. Ved enkle forsøk kan en vise vannets egenskaper. I dette forsøket skal vi se litt på hvor mye vannopptaket i planter.
Vannet transporteres opp igjennom planten gjennom vedrørene. For at plantene skal kunne ta opp vann er det viktig at luft ikke kommer inn i vedrørene, da stopper vanntransporten. Det er også grunnen til at man alltid skal snitte (skjære av) blomster man kjøper før man setter dem i vann.
Utstyr
Blomster
Litermål/Norgesglass
Vann
Matolje
Kommentarer og faglige tips
I vinterhalvåret må du bruke kjøpte blomster til forsøket.
Bruk gjerne viller blomster som vokser i fuktige områder, for de krever en god del vann. Da er det lettere å se vannopptaket.
Gjennomføres forsøket ute må du ha tilgang på et sted med tak, slik at det ikke regner på forsøket.
Når du skal sette blomstene ned i vannet er rekkefølgen viktig. Hvis du heller olje i vannet før blomsten settes ned, vil oljen tette porene i blomstens stilk og hindre at den tar opp vann.
Hvis du mangler halvlitersmål kan bruke tomme juiceflasker eller Norgesglass og tegne inn mengdestreker (hver dl) på flaskene. Fyll flasken med 5 dl liter vann og merk av vann-nivået. Tegn en strek loddrett nedover på flasken fra der vannkanten begynner til bunnen av flasken. Del den loddrette streken inn i 5 like store deler, og vips så har du laget et halvlitermål.
Du kan bruke både litermål, flasker, vaser og syltetøyglass til dette forsøket, men det er viktig at du har 3 like beholdere.
Husk og lag mengdestreker på beholderne før du starter.
1 liter vann veier 1 kg, så det er også mulig å registrere endring i vann-nivå ved å veie beholderne. Husk å trekk fra vekten på beholderne.
Gjennomføring
1) Fyll en beholder med 5 dl vann og sett en blomst ned i vannet
2) Fyll en beholder med 5 dl vann og sette en blomst ned i vannet. Hell deretter 0,20 dl med matolje i vannet.
3) Fyll en beholder med 5dl vann.
Lag en hypotese til forsøket.
La de 3 beholderne stå en uke, beskriv hva som skjer med vann-nivået fra dag til dag. Skriv ned vann-nivået i de tre ulike beholderne hver dag en hel uke.
Svar på følgende spørsmål:
Hvorfor er det ulike vannmengde i glassene?
Hvor har det blitt av vannet i ulike glassene?
Tegn vannets kretsløp ut fra erfaringene fra dette forsøket.