Vann i planter
Nedlastinger
Kompetansemål
-
- bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 3.-4. trinn -
- utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 3.-4. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring

I denne oppgaven er målet å forske på vannopptaket i plantene og forstå hvordan vannet i plantene er en del av vannets kretsløp.
Innledning
Vann er viktig for alt liv. Vann forekommer i tre faser: is, vann og damp. Vannmolekylet består av to hydrogenatomer og ett oksygenatom. Den kjemiske formelen til vann er H2O. Ved enkle forsøk kan en vise vannets egenskaper. I dette forsøket skal vi se litt på hvor mye vannopptaket i planter.
Vannet transporteres opp igjennom planten gjennom vedrørene. For at plantene skal kunne ta opp vann er det viktig at luft ikke kommer inn i vedrørene, da stopper vanntransporten. Det er også grunnen til at man alltid skal snitte (skjære av) blomster man kjøper før man setter dem i vann.
Utstyr
Blomster
Litermål/Norgesglass
Vann
Matolje
Kommentarer og faglige tips
I vinterhalvåret må du bruke kjøpte blomster til forsøket.
Bruk gjerne ville blomster som vokser i fuktige områder, for de krever en god del vann. Da er det lettere å se vannopptaket.
Gjennomføres forsøket ute, må du ha tilgang på et sted med tak, slik at det ikke regner på forsøket.
Når du skal sette blomstene ned i vannet, er rekkefølgen viktig. Hvis du heller olje i vannet før blomsten settes ned, vil oljen tette porene i blomstens stilk og hindre at den tar opp vann.
Hvis du mangler halvlitersmål, kan bruke tomme juiceflasker eller Norgesglass og tegne inn mengdestreker (hver dl) på flaskene. Fyll flasken med 5 dl vann og merk av vann-nivået. Tegn en strek loddrett nedover på flasken fra der vannkanten begynner til bunnen av flasken. Del den loddrette streken inn i fem like store deler, og vips så har du laget et halvlitermål.
Du kan bruke både litermål, flasker, vaser og syltetøyglass til dette forsøket, men det er viktig at du har tre like beholdere.
Husk å lage mengdestreker på beholderne før du starter.
1 liter vann veier 1 kg, så det er også mulig å registrere endring i vann-nivå ved å veie beholderne. Husk å trekk fra vekten på beholderne.
Gjennomføring
1) Fyll en beholder med 5dl vann.
2) Fyll en beholder med 5 dl vann og sett en blomst ned i vannet.
3) Fyll en beholder med 5 dl vann og sett en blomst ned i vannet. Hell deretter 0,20 dl med matolje i vannet.
Lag en hypotese til forsøket.
La de tre beholderne stå en uke. Beskriv hva som skjer med vann-nivået fra dag til dag. Skriv ned vann-nivået i de tre ulike beholderne hver dag en hel uke.
Svar på følgende spørsmål:
Hvorfor er det ulike vannmengder i beholderne?
Hvor har det blitt av vannet i ulike beholderne?
Tegn vannets kretsløp ut fra erfaringene fra dette forsøket.