Treets styrke
Nedlastinger
Kompetansemål
-
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 8.-10. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
Vi har i århundrer brukt tre som materialer til å bygge hus bruer og nytteredskaper. I dag er bruk av tre et viktig bidrag for å skape en bærekraftig utvikling i samfunnet. Da er det viktig å kjenne litt til treets egenskaper. I dette forsøket skal vi teste strekkegenskapene til tre og om det er forskjell på om materialet er tørt eller vått. Deretter skal dere drøfte resultatet av forsøket opp mot bruksområder.
Arena
Inne i et klasserom, naturfagrom eller i et rom for kunst og håndverk.
Utstyr
- To bord
- 4 tjukke bøker
- 2 trestaver per gruppe. (Klassesett kan kjøpes i nettbutikken til Skoleskogen)
- 1 stor krok
- 1 bøtte
- Steiner eller noe annet tungt
- 1 sprittusj
- Vekt
- Tråd
- Fryseteip
- Målebånd
Kommentarer og faglige tips
Trestavene kan kjøpes som klassesett i nettbutikken til www.skoleskogen.no.
Den ene trestaven skal være våt og må derfor legges i vann 24 timer før forsøket starter.
Hvis kroken som fester bøtta til trestaven bidrar til at staven bøyer seg, så vei den også og legg vekten til når du beregner hvor mye trestaven tåler.
Gjennomføring
- Sett nummer på steinene
- Vei opp steinene og skriv vekten på steinene med en sprittusj.
- Vei trestaven.
- Sett to bord ved siden av hverandre med en avstand på 60 cm fra hverandre.
- Legg to bøker på hvert bord, rett ved bordkanten. Bordstablene bør være like høye
- Stram en tråd over begge bok-stablene og tape den fast på bordplaten.
- Legg trestaven ved siden av tråden. Pass på at staven er jevnt fordelt.
- Fest bøtta i midten av staven.
- Legg en stein i bøtta og mål hvor mye den bøyer seg.
- Noter vekt på stein og deformasjon på laboratoriearket.
Gjenta trinn 6 og 7 til staven brekker, og noter hvor mye pinnen tålte før den brakk.
Gjenta hele forsøket med den våte trestaven. Bruk steinene i samme rekkefølge som du brukte på det første forsøket.
Studer resultatene og bruk resultatene til å jobbe med oppgavene under.