Måle høyden på et tre ved hjelp av høyden på en venn
Kompetansemål
-
- måle og samanlikne storleikar som gjeld lengd og areal, ved hjelp av ikkje-standardiserte og standardiserte måleiningar, beskrive korleis og samtale om resultata (2. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 1.-2. trinn -
- utforske og bruke formålstenlege sentralmål i sine eigne og andre sine statistiske undersøkingar (7. trinn)
Fag: MATEMATIKK
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring
Denne oppgaven viser at det er mulig å måle høyder med andre enheter enn standardmålene. Det er også et eksempel på at man kan kombinere praktiske enheter med standardmål
Innledning og formål
For å kunne gjøre denne øvelsen, må du ha med deg en venn. Utover dette trenger du ikke andre hjelpemidler.
Utstyr
Et målebånd, hvis dere ikke kjenner egen høyde
Gjennomføring
- Be en i klassen stille seg ved siden av treet du vil finne høyden på. Gå ca. 30 meter unna.
- Rett ut armen og krum hånda som vist på tegningen over.
- Gå sakte mot treet og stop når tommelfingeren peker mot rota av treet og pekefingeren peker mot toppen av hodet på personen som står ved siden av treet.
- Hold fingerposisjonen fast og finn ut hvor mange slike fingerposisjoner du klarer å "stable oppå hverandre" før du kommer til toppen av treet.
- Tell antall fingerposisjoner og multipliser tallet med høyden på personen som står ved treet.
- Svaret er høyden på treet.
Denne metoden er unøyaktig og dere bør derfor gjennomføre flere målinger. Gjennomsnittet av målingene vil være svaret som er mest riktig.
- Regn ut gjennomsnittet av målingene.