Hva er mest bærekraftig?
Kompetansemål
-
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Oppgavetype
- Kritisk tenking og refleksjon
I det daglige gjør vi mange valg. Mange av disse valgene kan ha betydning for miljøet, uten at vi tenker over det. Summen av de valgene vi gjør, kan nemlig få stor betydning for naturen og miljøet. Derfor er det lurt å gjøre bevisste valg.
Velg ut et produkt som kan lages av mange ulike typer materialer. I denne oppgaven har vi brukt kopper som eksempel. La elevene lage en samling av kopper av ulikt materiale; det kan være glass, plast, papp, tre, keramikk, porselen og tinn, m.m.
Oppgaven
La elevene velge ut de to koppene som de mener er mest bærekraftige, og etterpå de to de mener er minst bærekraftige. Det kan være vanskelig, men gir god trening i å tenke kritisk og bruke den kunnskapen man har. Noen viktige stikkord:
- Hvilket materiale er det laget av, og er det en fornybar ressurs?
- Kreves det mye energi for å lage koppen?
- Er den transportert langt?
- Hvordan er holdbarheten på de ulike koppene?
- Hvilke av koppene er lettest å gjenvinne?
- Hva er mest behagelig å drikke av over tid?
Faglig kommentar
Oppgaven er enklest dersom man forholder seg til om dette er et miljøvennlig valg. Om det er et bærekraftig valg, innebærer strengt tatt også vurderinger om f.eks. arbeidsplasser og sosiale goder knyttet til produksjon av koppen.