Hva er best å sitte på ute?
Kompetansemål
-
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
Fag: NATURFAG
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Oppgavetype
- Utforskende/praktisk læring

Hvis vi skal sitte ute lenge må vi ha noe å sitte på. Det kan være et sitteunderlag, et plagg eller noe annet som isolerer godt. I denne oppgave skal klassen gjennomføre en test på hva som er best å sitte på ute.
Gode og varme klær er viktig når vi skal oppholde oss ute. Våre klær har samme funksjon som pelsen på dyrene, den isolerer mot kulde og fuktighet. Når vi skal sitte ute er det viktig at vi sitter på noe som isoler godt. Isolasjon vil si et lag med et materiale som hindrer at varmen fra oss overføres til det vi sitter på. Uten isolasjon blir vi kalde og snøen/isen under oss vil smelte.
Utstyr
- Avis
- Aluminiumsfolie
- Vanlig sitteunderlag
- Sitteunderlag av ull
- Skinnfell
Gjennomføring
Lag en hypotese som forteller hvilket sitteunderlag du tror fungerer best.
Aktivitet ute: Klassen skal spise lunsj ute. Hver elev skal i løpet av lunsjen sitte på to ulike typer sitteunderlag, ca. 10 minutter på hvert av underlagene.
For hvert underlag må du gi terningkast på 1-6 på:
- isolasjonsevne
- i hvilken grad sitteunderlaget var godt å sitte på
Til slutt skal dere bedømme hvilke underlag som gav størst grop i snøen. Lag en gradering hvor:
- = stor grop
- = middels stor grop
- = liten grop
Resultater
Sitteunderlaget med størst poengsum er det beste sitteunderlaget.
Lag en oversikt over de ulike typene sitteunderlag og hvilket materiale de er laget av.
Lag en statistikk som viser hvilken type underlag som var varmest.
Stemte hypotesen?
Beskriv det underlaget som du mener fungerer best ute.
Hvilke feilkilder har vi i dette forsøket?